איך מבדילים בין יועץ מקצועי לבין “חאפר”?

מדריך מקוצר לבחירת יועץ עסקי בכלל ויועץ מלווה לגיוס מימון בפרט

בשנים האחרונות חלה הצפה של יועצים עסקיים בשוק: בוגרי תואר ראשון שלא מוצאים את עצמם או פנסיונרים של משרד ממשלתי מנסים את מזלם כיועצים עסקיים, על אף שאין להם את הידע או הכלים לייעץ לאף עסק. יועץ עסקי הוא קצת כמו מוסכניק: אתה מגלה את גודל הנזקים שהוא עושה רק בדיעבד, כשמאוחר מדי.

מאחר שאין שום רגולציה בתחום הייעוץ העסקי, כל אחד ואחד יכול להדפיס כרטיס ביקור ולהודיע לעולם בגאון: “אני יועץ עסקי”. הבעיה היא שייעוץ עסקי לא מקצועי מביא לקריסת עסקים ומוציא שם רע לעשרות היועצים המקצועיים (אין בארץ יותר מ- 100 יועצים עסקיים באמת טובים כשזה מגיע למגזר העסקים הקטנים והבינוניים).

גם תחום גיוס האשראי מושך אליו מאות אנשים שמנסים את מזלם. האמת, להיות יועץ עסקי זה מאוד רווחי, בעיקר כשלא נותנים את השירות המובטח… לצערנו הרב, בשנים האחרונות הולכים ומצטברים המקרים של בעלי עסקים שנעקצו באלפי שקלים על ידי יועצים שהבטיחו להם הרים וגבעות, ולאחר מכן נעלמו או שפשוט לא הביאו תוצאות, כך שהתשלום הלך לפח.

הנפגעים העיקריים מזה הם א) בעלי העסקים; ב) יועצים עסקיים מקצועיים, שצריכים להתחרות במאכערים, רמאים ולהוכיח לכל לקוח שהם לא רמאים כמו אותו אדם שעקץ אותם.

אז עד שהרגולטור יסדיר את העניין, הנה המדריך המקוצר לבחירת יועץ עסקי בכלל ויועץ מלווה לגיוס מימון בפרט:

    1. אתר אינטרנט – דברים שחשוב שיופיעו באתר האינטרנט של החברה: שמות מלאים של הצוות המוביל + תמונות, כתובת מדויקת של המשרדים ושמות של לקוחות. בדיקה זו מנפה 95% מהמאכערים, שכן לרוב מי שבאתר שלו לא מופיע המידע הנ”ל, כנראה שיש לו מה להסתיר.
    2. ביקור במשרדים – מומלץ להגיע פיסית למשרדי חברת הייעוץ לפחות פעם אחת ואף לערוך בהם פגישה. כשמגיעים למשרדים – חשוב ששמה יהיה כתוב על הדלת באופן בולט.
    3. היכרות במערכת הבנקאית – אמנם, הבנקים לא תמיד יכולים להמליץ על יועץ עסקי, אך הם יכולים לענות על השאלה: “האם אתה מכיר את היועץ X?”. ברוב הבנקים אף קיימת רשימה של יועצים מורשים, וזה מהווה סינון נוסף. מומלץ לבצע סינון נוסף, שכן לרשימות הבנקים השתרבבו לאורך השנים שמות של יועצים בלתי מקצועיים.
    4. המלצות מלקוחות – בקשו המלצות מלקוחות להם העניקה החברה שירותים לאחרונה. כדי להיות בטוחים, מומלץ לבקש פרטים של 5 לקוחות מהשנה האחרונה. גם אם לא תדברו עם כולם, יוכל היועץ לספק פרטים אלה (שם החברה, כתובת, שם המנהל, טלפון) רק אם הוא באמת נותן שירות טוב ללקוחותיו.
    5. גוגל – בנוסף, מומלץ לבצע חיפוש של שם החברה ושל היועץ בגוגל: בצורה זו אפשר למצוא מידע אודות היועץ: אולי תביעות ותלונות ואולי כתבות מקצועיות והמלצות.

מאמרים קשורים